http://www.zoemakeyourstyle.se/bugg-37771031
IMG_7503

Att MÅBRA är A & O

Att våga SKRATTA
Att se det komiska i situationen
Att våga le 
Att få anndrum i hjärnan och njuta av och med situationen 
Att ställa sig frågan  - Har jag Roligt?
Varför ta allt förgivet och så  allvarligt?
När du kan leka och skratta som ger dig både energi och kraft.
Att skratta åt sig själv och se vad som händer omkring dig , människor börjar och skratta..... prova
 

Fem insikter om hjärnan och träning artikel taget från Vetenskapshalsa.se
2018-04-20
Tomas Deierborg listar fem insikter om hur hjärnan påverkas av träning.
Foto: Kennet Ruona
Tomas Deierborg är docent i neurovetenskap och forskar om inflammation i hjärnan och om hur fysisk aktivitet påverkar hjärnan. Här listar han varför träning är viktig för hjärnans funktioner.
Träning hänger ihop med minnet. När vi tränar så bildas fler kopplingar i hjärnan och de förbindelser som redan finns mellan nervceller blir starkare.
Hjärnan kan beskrivas som en dator med nätverk, och att ha starka kopplingar i hjärnan hänger ihop med ett gott minne – och tvärtom.

Ju mer och hårdare du tränar desto bättre för hjärnan. En studie på Vasaloppsåkare visar att det finns skillnader mellan vältränade och extremt vältränade. De som tränar mest och åker snabbast har minst risk att få hjärnsjukdomar jämfört med de som åker långsammare. Det verkar dock som att fysisk träning har större effekt för vissa sjukdomar än andra. 

Träning kan förebygga demens. Träning får blodkärlen i hjärnan att fungera bättre och blir indirekt förebyggande vid vaskulär demens och har även en positiv effekt på Parkinsons sjukdom. En nyligen publicerad Göteborgsstudie följde kvinnor från 50- till 90-årsåldern och visade att de vältränade hade hela 90 procent lägre risk att utveckla demens i hög ålder jämfört med de som hade genomsnittlig kondition.

Äldre får störst effekt av träning jämfört med yngre när det gäller hjärnans exekutiva förmågor – att ta beslut, planera och organisera. Att ta ut sig och träna så att man blir svettig och trött är rekommendationen, om man är frisk för övrigt.

Högintensiv träning ger hjärnan -mycket tillväxthormoner.Tillväxthormoner är mycket viktiga för hjärnan och de påverkas mest av intensiv träning som förbättrar konditionen. För övrigt vet man inte ännu hur motion och högintensiv träning förhåller sig till varandra och hjärnan. 
Se Tomas Deierborgs föreläsning ”Så påverkar fysisk aktivitet hjärnan”
Text: JENNY LOFTRUP
Bild hjärna: Colourbox



10 tecken på att du är för stressad

Stress kan ha många fysiska och psykiska påverkningar på kroppen. Chef har listat 10 tecken som du bör uppmärksamma om du känner dig stressad.

Ofta sjuk - Om du märk att du oftare blir sjuk på sista tiden kan det vara ett tecken på stress, då det kan påverka immunförsvaret på ett negativt sätt.
Orolig och trött - Känner du dig ofta orolig, trött och nedstämd? Då kan du vara väldigt stressad.

Humörsvängningar - Om ditt humör är ostabilt och du upptäcker att du har lätt att fräsa av kollegor kan det vara ett tecken på stress.
Du prokrastinerar - Om du gång på gång skjuter upp arbetsuppgifter, även de som du tidigare tyckte var roliga, kan det bero på stress. Det gäller även aktiviteter utanför jobbet. 

Du har ”bomull i huvudet” - Svårt att känna engagemang, dåligt med tålamode och en känslighet för ljud och ljus kan alla vara tecken på för högt tempo. 

Dåligt med sömn, eller alldeles för mycket - När man är stressad kan det leda till att man sover alldeles för lite, tankarna snurrar och det är svårt att komma till ro. Men det finns även risk för det motsatta - du kan börja sova mer än vad du normalt gör men vaknar ändå och känner dig trött. 
Tryck över bröstet - Höga stressnivåer kan leda till höjt blodtryck och höjd puls. Det innebär att du kan uppleva både hjärtklappning och känslan av ett tryck över bröstet.

Orolig mage - Vid stress påverkas magsmältningen och man kan bli illamående, kräkas, bli uppblåst och få liknande symptom. 

Stressutslag - Är du stressad kan du få utslag på hela kroppen, liknande eksem.

Kroppslig värk - Utöver spänningshuvudvärk och migrän kan du också erfara värk i nacke och axlar.


Varje God tanke Du tänker bidrar
 till att Ditt Liv är ett steg bättre

Att byta vana är något vi borde göra oftare.
Vad hindrar dig att leva fullt ut?
Varför ställer du höga krav på dig själv?


Ställer du dig i bror duktig kön?
Ett smart knep är att fundera fundera på morgonen vad du vill ha ut av dagen. Gör en lista och när dagen är slut, då frågar du om du nådde ditt mål.

Målbilder
Vad vill du nå i livet?
Vad har du för mål om 3 veckor, 3 månader, 12 månader och 3 år.
Skriv ner dina önskningar och lägg undan kuveret och öppna och bocka av dina mål och sätt upp nya mål.

 

Varför är en bra fråga
POSTED ON 16 SEPTEMBER, 2018 BY @CELLRESETSWEDEN


Nu har det gått några dagar och du har kommit igång med ditt VARFÖR?

-Byxorna som inte passade?  -Hur går det?
- Äger Du din timma om dagen då Du bara tänker på dig själv?
- Varför då?
–  För att Du behöver det, EGENTID som du investerar i dig själv för att orka.
–  Vad ska du orka, kanske du frågar dig. Livet, det du har omkring dig.

Promenaden, maten och dina näringsdrycker är A och O just nu för dig.

– Tumma inte på det. Du är viktigast i ditt liv.
– Om du inte tar hand om dig själv, vem gör det då? Får du något TACK?
-  Vem tackar dej?
-Barnen? Jobbet? Tänkte väl det. Njut av din stund oavsett var du lägger din timma varje dag.
–  Jag lägger min timma varje morgon, först promenad/träningsstund, därefter dusch och frukost eller rättare sagt mina ägg.

Dagens tanke som jag ägnar tid till varje dag. Vad vill jag med dagen?
–  Har du någon plan för din dag? Inte? Då tycker jag att du ler till första bästa människa du möter.
- Varför då? - För du får ett leende tillbaka och du gjorde kanske den personens dag.
Njut av livet
Vid tangenterna
Susanne Lantz
Coach cellRESET Norrköpingna exempeltext.

Att träna när man kommer upp i ålder!?

Det viktiga är att alltid röra på sig oavset vilken ålder Du har. Men att få en Ny Start i livet med rörelse när man får mer tid eller rättare sagt tar sig mer tid är Lyxigt.

Att man mår bra eller bättre är ingen, att kroppen förändras och kärlen blir mindre elastiska eller att blodtryket stiger är heller ingen hemlighet.
Det finns lösningar.
Att börja Gå eller Cyckla eller gå en Danskurs är en bra start.
Du får fart på cirkulationen och möter nya vänner, det ger energi.

Maten Ska du Tänka på...
Storleken av din potioin,, Du kan inte äta som Du alltid gjort.
Att Lägga till kosttillskott..
Att ge näring till krooppen såsom antioxidanter, B-Vitaminer och Zink är väldigt viktigt.

Vill Du veta mer eller boka dig på en kurs eller bli piggare ?
Hör av dig så hjälper jag dig.
 

Livet Livet Livet

Har Du gjort Din Målplanering?
- Ja, vad menar jag med det?
# 100 listan på alla du ska kontakta
# Vad vill Du få utfört under 2019
# Vilka vill Du träffa och vem kan hjälpa Dig framåt?
# Har Du bokat in din semester, ledighet eller lyx tid bara för dig?

Livet kan vara helt underbart men även helt uppåt väggarna!
Vad kan du göra för att minimera Din stress?
Planera  och få Kontroll över vad du faktiskt vill och vilka du vill ska hjälpa dig framåt.  

Jag har börjat på min MålLista:
Jag gör alltid en varje år och gömmer den sen i ett kuvert och tar fram brevet en till två gånger per år och reviderar den.
Självklart ska du ha höga mål, inte mål som Du vet att du fixar innan påsk. Utan mål Du tror dig veta att du inte lyckas med..

Vänta och se vad din vår har att erbjuda dig.
Ditt undermedvetna jobbar och jobbar, Du kommer att var vaken för förändringar och möten Du inte trodde var möjliga.

Med dessa ord vill jag önska Dig en God Jul och ett Gott Nytt År